Return to site

19 marketing adviezen voor startups

In het boek Traction: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth worden er 19 kanalen beschreven die startups kunnen aanwenden om klanten aan te trekken. Met reisorganisatie Bohemian Birds groeiden we binnen een korte tijd uit tot marktleider in de markt voor lustrumreizen: we behaalden een omzet van €1M met slechts een marketingbudget van €10K. Hoe is ons dit gelukt? Het boek Traction hielp ons enorm om een omzetrendement van 100x te behalen op ons marketingbudget. In deze blog verdeel ik deze 19 kanalen in 4 categorieen: (A) Online: eigen media, (B) Online: betaalde media, (C) Online: verdiende media en (D) Offline. Tevens geef ik 19 marketing adviezen op basis van mijn Bohemian Birds ervaring.

Wat is traction eigenlijk?

De definitie rondom ‘traction’ wordt meteen op de 1e bladzijde met ons gedeeld: “Traction is basically quantitative evidence of customer demand” waarbij Paul Graham, oprichter van startup accelerator Y combinator, toevoegt dat ‘traction’ alles te maken heeft met (een snelle) klantgroei. Middels meer dan 40 interviews ontdekte Weinberg en Mares dat ‘traction’ en dus groei gerealiseerd kan worden middels 19 gedefinieerde kanalen. Vele succesvolle startups hebben geëxperimenteerd met meerdere kanalen totdat ze hebben ontdekt welk kanaal of welke kanalen goed voor hen werkt waarbij er (een snelle) klantgroei wordt gerealiseerd. Zij hebben hun ‘traction’ kanaal ontdekt voor hun product of dienst.

De 19 tractie kanalen

A. Online: eigen media

Eigen media zijn media die door de organisatie zelf uitgegeven worden, waar de organisatie dus zelf controle over heeft. Voorbeelden zijn websites, microsites, branded blogs, video’s en de aanwezigheid van merken op sociale media en sociale netwerk sites zoals Facebook, Twitter en YouTube. Een bedrijf maakt content dat van het merk zelf afkomstig is en door het merk zelf gepubliceerd wordt zonder dat er media voor gekocht moeten worden.

Kanaal 1: Search engine optimization

Advies #1

Definieer de zoekwoorden (e.g. lustrumreis) waar door je doelgroep vaak op wordt gezocht en zorg dat je bij deze woorden zo hoog mogelijk op Google komt te staan.

Kanaal 2: Content marketing

Advies #2

Gebruik content van je klanten in plaats van reclame-content.

Kanaal 3: Email marketing

Advies #3

Stuur een maandelijkse nieuwsbrief met informatie over bepaalde bestemmingen (e.g. Myanmar), inclusief video’s en achtergrondartikelen.

Kanaal 4: Educational microsites

Advies #4

Maak informatieve content die mensen daadwerkelijk helpt bij het keuzeproces, zonder te veel op sales te willen focussen. Een voorbeeld artikel is: Vijf tips om jouw lustrumreis bij elkaar te sparen.

B. Online: betaalde media

Met betaalde media wordt mediaruimte bedoeld die wordt ingekocht. Het gaat dan bijvoorbeeld om reclame, advertenties, banners, advertorials en gesponsorde links. Deze betaalde mediavorm is lang dominant geweest binnen de marketing, zowel offline als online, en is nog steeds belangrijk om veel mensen te bereiken en om een consistente boodschap over je merk uit te dragen. De controle van het merk over de content is hier zeer groot.

Kanaal 5: Search engine marketing

Advies #5

Definieer de zoekwoorden waar vaak op wordt gezocht door je doelgroep en adverteer op die woorden.

Kanaal 6: Social and display ads

Advies #6

Stel een remarketing campagne in zodat banners van jouw bedrijf ook op andere websites wordt laten zien waar je bezoekers op dat moment zijn.

Kanaal 7: Existing platforms

Advies #7

Maak gebruik van bestaande platformen zoals bijvoorbeeld Vakantieboulevard.

C. Online: verdiende media

Verdiende media staan gelijk aan user-generated content, dus de aandacht voor je merk geproduceerd door derden zoals bloggers en consumenten. Mensen worden zelf het kanaal om merkboodschappen te verspreiden. Verdiende aandacht is het domein van virale marketing, pr en mond-tot-mondreclame. Voorbeelden zijn sociale media posts, zoals tweets, reviews, foto’s en video’s van consumenten over merken. Ook aandacht in media en sociale kanalen die het resultaat zijn van pr of mediarelaties vallen hier onder, zoals free publicity in kranten. Deze aandacht kan wel beïnvloed worden door merken, maar niet gecontroleerd.

Kanaal 8: Targeting blogs

Advies #8

Publiceer zo nu en dan artikelen met “business cases” van je eigen bedrijf op bijvoorbeeld TravelNext.

Kanaal 9: Publicity

Advies #9

Zorg voor gratis publiciteit door bijvoorbeeld nieuwe medewerkers te laten verschijnen bij het katern Personalia in Het Financieele Dagblad.

Kanaal 10: Unconventional marketing

Advies #10

Verzin een ludieke marketing stunt, zoals bijvoorbeeld het crowdfunden van een prive eiland in Zweden. Voor inspiratie, lees: Reflections on a pioneering crowdfunding campaign.

Kanaal 11: Viral marketing

Advies #11

Verzin een marketing campagne die viral kan gaan, bijvoorbeeld in samenwerking met sociaal invloedrijke bloggers. Voor inspiratie, lees: How we generated 100.000+ YouTube views through influencer marketing.

D. Offline

Alle tractie die offline plaats vindt.

Kanaal 12: Sales

Advies #12

Focus tijdens sales gesprekken op de “customer promises” van je bedrijf.

Kanaal 13: Affiliate programs

Advies #13

Zet een affiliate programma op van mensen die jouw bedrijf helpen bij de sales, zoals bijvoorbeeld een groep studenten die reizen verkopen binnen hun eigen netwerk.

Kanaal 14: Offline ads

Advies #14

Verspreid flyers gerelateerd aan een ludieke marketing campagne op plekken waar je doelgroep graag komt, zoals bijvoorbeeld co-working spaces, kroegen of sportclubs.

Kanaal 15: Business development

Advies #15

Ga strategische partnerships aan met partijen die kunnen helpen bij sales. In ons geval zijn het studentenverengingen die een fee krijgen per boeking die ze realiseren.

Kanaal 16: Community building

Advies #16

Deel ervaringsverhalen van je volgers op social media.

Kanaal 17: Trade shows

Advies #17

Bezoek trade shows zoals de “World Travel Market” om je netwerk te vergroten.

Kanaal 18: Offline events

Advies #18

Bezoek offline events zoals bijvoorbeeld “Angel Island” om bijvoorbeeld additionele investeerders te leren kennen

�Kanaal 19: Speaking engagements

Advies #19

Geef lezingen en / of workshops op congressen om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten.

Cheers,

BrownCow koppelt de ex-top van het zakenleven aan post-startups. Wij helpen ondernemers om snel te groeien middels het aanbieden van (1) coaching, (2) training, (3) masterclasses en (4) funding (€200K-€1M). De komende vijf jaar verwachten we €25M bij elkaar te krijgen voor investeringen in jonge bedrijven. Ons netwerk bestaat enerzijds uit 150+ members zoals SO WIFI, Moyee Coffee & Bohemian Birds en anderzijds uit zwaargewichten zoals Anthony Ruys (ex-CEO Heineken), Dick Molman (ex-CEO Sanoma) en Abel Slippens (ex-CEO Sligro).

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly