Return to site

5 dingen die ondernemers kunnen leren van de oprichter & CEO van Burning Man Project

Tijdens de Web Summit in Lissabon, omschreven als “Davos for Geeks”, komt de crème de la crème van de technologie wereld samen om op de hoogte te blijven van de laatste trends. That’s it? No. Topvoetballers. Modellen. Politici. Actrices. Founders. Investors. Ze proberen allemaal een selfie te scoren van hun felbegeerde en door Paddy Cosgrave met zelfvertrouwen geprijsde Web Summit ticket. We begeven ons in de wereld van “selfie-made men and women”. En wie loopt daar natuurlijk ook rond? Marian Goodell, de CEO van Burning Man, het gelauwerde festival dat door veel Burners als “life-changing” wordt ervaren. Bij onze ontmoeting word ik omarmd met een “Burning Man hug” en in een openhartig gesprek leer ik Marian kennen. Photography. Design. Cacacophony Society. Elon Musk. Eric Schmidt. Trust-network. Een gesprek met een inspirerend cultureel leider met een spiritueel hart en een zakelijk hoofd. Wat kunnen ondernemers leren van Goodell, de leider van Burning Man?

Waarom bestaat Burning Man?

Burning Man is organisch gegroeid. De oorsprong van Burning Man was beslist niet-commercieel. In 1986 verzamelden een handjevol mensen op Baker Beach in San Francisco om samen met Burning Man oprichter en tuinarchitect Larry Harvey een hoge houten man van 2.7 meter te verbranden. Het evenement werd een zomer ritueel. In 1990 werd het evenement te groot voor het strand en verhuisde het naar de woestijn.

In 1990 kwamen Kevin Evans en John Law met een ander, soortgelijk evenement georganiseerd in de Black Rock Desert. Rond dezelfde tijd werd het verbranden van een Wicker Man op het strand van San Francisco verboden. Daarom werd besloten het verbranden van de Wicker Man te verplaatsen naar de woestijn. Dit trok een groot aantal toeschouwers. Michael Mikel, een van de bezoekers, realiseerde zich dat de meeste mensen die hier kwamen, niet bekend waren met het ruige terrein en de gevaren van de woestijn, en nam de taak op zich mensen te behoeden voor ongelukken. Hij richtte hiervoor de Black Rock Rangers op. Daarmee werd de basis gelegd voor Black Rock City en het huidige Burning Man.

Na een freewheelende en anarchistische periode veranderde Burning Man in de mid 90er jaren van richting: Burning Man begon met het verkopen van tickets en een bedrijf was geboren. Tegenwoordig is Burning Man een non-profit organisatie met als voornaamste doel “to change the way people interact with each other”.

Wanneer ging je voor het eerst naar Burning Man?

1995. In die tijd wist ik eigenlijk niet precies waar mijn leven naar toe zou gaan. Ik kom uit een gezin van vier kinderen. 1 MD, 1 PhD, 1 MBA en dan ik: een free-spirit. Op jonge leeftijd had ik wel al het idee dat ik iets waardevols wilde doen. Burning Man heeft mijn leven echt veranderd. Soms overkomen dingen je gewoon.

Wat deed je in die tijd met je leven?

Nadat ik opleidingen had gevolgd op het gebied van schrijven en fotografie ben ik bij SoftAd gaan werken. Ik werkte voor een van onze klanten: Ford. Doordat ik een multidisciplinaire achtergrond had, was ik aangewezen om samen te werken met de technische jongens. Door multidisciplinair te werken leerde ik veel op het gebied van project management. Daar pluk ik nu als CEO van Burning Man nog steeds de vruchten van.

Dus je was eigenlijk marketeer?

Sort of. Interessante vraag. Ja, dat klopt. Ik werkte eigenlijk op de intersectie van copywriting, design en technologie en verzorgde inderdaad de interne en externe marketing uitingen van Ford.

Waarom trok Burning Man je interesse?

Met name omdat het zo’n geheim karakter had.

Sinds wanneer ben je CEO?

Sinds 2013.

Wat waren de hoogtepunten tussen 1995 en 2013?

  • De snelle groei.
  • De transitie van een profit naar een non-profit organisatie.
  • Het feit dat we met 6 teamleden al vele jaren bij elkaar zijn.

Waarom heeft Burning Man eigenlijk een CEO titel?

Dat heeft een interne en externe reden. Interne geeft het duidelijkheid over wie er eindverantwoordelijk is voor het nemen van beslissingen en extern helpt het bij het inplannen van belangrijke meetings. Als CEO Burning Man word ik overal ter wereld meteen serieus genomen. CEO staat trouwens voor Chief Engagement Officer in plaats van Chief Executive Officer.

Wat is je visie voor de komende 10 jaar van Burning Man?

Goede vraag. Ik laat je hier een visie document zien dat ik heb geschreven voor 2014–2016. Het plan voor de komende 10 jaar zit meer in mijn hoofd dan dat het zwart op wit staat. We willen mensen in andere landen faciliteren om lokale Burning Man evenementen te organiseren. We hebben “10 principles” gedefinieerd die het fundament vormen van hoe wij tegen de wereld aan kijken. Wij denken dat we onze positieve maatschappelijke impact kunnen vergroten door zo veel mogelijk mensen rondom de wereld te bereiken. Burning Man heeft lokale “chapters” in bijvoorbeeld Zuid-Afrika, Israel, Nederland, Japan, Australie en nog vele landen zullen volgen.

Wat zijn jullie 10 principles?

  1. Radical Inclusion
  2. Gifting
  3. Decommodification
  4. Radical Self-reliance
  5. Radical Self-expression
  6. Communal Effort
  7. Civic Responsibility
  8. Leaving No Trace
  9. Participation
  10. Immediacy

Wat is de toegevoegde maatschappelijke waarde van Burning Man?

Burning Man heeft op vier fronten toegevoegde maatschappelijke waarde:

  1. Better citizens
  2. Better relationships
  3. Self empowerment
  4. Volunteering

Wat zijn jullie focus gebieden?

Wij houden ons met name bezig met publieke en interactieve kunst, leiderschap educatie, civiele progressie en social enterprises.

Welke rol speelt technologie in jullie organisatie?

Intern: Technologie speelt een eminente rol in onze organisatie. Er werken 13 mensen full-time aan technologie. Database management. Ticketing. Salesforce. System administration. Wij verkopen 75.000 tickets per jaar en dit dient allemaal geregistreerd te worden.

Extern: Er wordt op Burning Man veel gewerkt aan technologische innovatie op het gebied van bijvoorbeeld electronica en “disaster relief management”. Dit project wordt geleid door “Burners without borders”, opgezet in 2005 toen deze groep als vrijwilligers werkten na de orkaan Katrina. Verder werd gewerkt aan “disaster relief management” in Guatemala, Japan, Haiti, Vietnam en Peru.

Hoe ziet jullie online marketing strategie er uit?

Wij hebben geen online marketing strategie nodig. Onze 75.000 tickets zijn binnen “no-time” uitverkocht. Burning Man genereert zo veel positieve respons dat wij geen marketing nodig hebben.

Hoe draagt Burning Man bij aan technologische innovatie?

“We help companies to think differently.”

Wat is de relatie tussen Burning Man en Silicon Valley?

Veel ondernemers uit Silicon Valley geven acte de presence op Burning Man om inspiratie op te doen en in een vertrouwde setting zakelijke relaties op te bouwen en te verdiepen. Vice versa word ik uitgenodigd op evenementen in de Valley. Zo was ik bijvoorbeeld bij de opening van de “gigafactory” van Elon Musk, waar zo’n 1.200 mensen aanwezig waren.

Is het waar dat Larry Page en Sergey Brin voor Eric Schmidt kozen als CEO van Google omdat hij naar Burning Man is geweest?

“A true story indeed.” Burning Man is een trust-network. Burners doen graag zaken met elkaar.

Hoe verliep de transitie van een profit naar een non-profit organisatie structuur?

Burning Man was initieel opgezet als een Limited Liability Company (Black Rock City LLC). Maar een LLC sloot op een gegeven moment niet meer aan op de behoeften van onze groeiende culturele beweging. Onze missie is altijd geweest om de gemeenschap te dienen en wij vinden een non-profit structuur daar het beste bij passen.

In dit proces zijn we ondersteund door een externe facilitator van een bedrijf die organisaties met een maatschappelijk relevante rol zoals Burning Man ondersteunt tijdens fases van transities. Tijdens deze sessie kwam naar voren dat het verstandig was om een CEO aan te stellen en ik werd door de externe persoon voorgedragen. In eerste instantie waren 2 co-founders het hier niet mee eens. Maar uiteindelijk stond iedereen unaniem achter dit idee.

Wat is er speciaal aan jullie team?

Dat we al 20 jaar met zes dezelfde mensen samenwerken. Bij welke organisatie zie je dat nou?

Ben je wel eens in Amsterdam geweest en wat is je het meeste bij gebleven?

Ik ben 24 uur in Amsterdam geweest en ik vond het een prachtige stad. Met name de architectuur en de kanalen zijn me bijgebleven.

5 inzichten voor ondernemers

Op basis van mijn gesprek deel ik 5 inzichten die ondernemers kunnen leren van de CEO van Burning Man voor het leiden van hun organisatie.

1. Zorg er voor dat een product echt goed is, zodat word-of-mouth marketing stijgt en de online marketing kosten significant dalen.

Door de populariteit van Burning Man zijn de marketing kosten nihil.

2. Bouw een trust-network op met medewerkers, leveranciers en aandeelhouders door relaties op te bouwen in een “out-of-your-comfort-zone” setting.

In Silicon Valley doen veel mensen zaken met elkaar nadat ze samen op Burning Man zijn geweest (e.g. Eric Schmidt van Google).

3. Laat toekomstige leiders van je bedrijf interdisciplinaire teams aansturen van bijvoorbeeld copywriting, design en technology.

Marian Goodell heeft leren leiding geven doordat ze tijdens haar eerste baan een breed scala aan mensen moest aansturen.

4. Definieer een set van kernwaarden die een organisatie houvast geven tijdens de groeifase.

Burning Man groeit naar allerlei continenten op een organische manier, zo lang projecten en evenementen maar voldoen aan de “10 principles”.

5. Geef business unit managers of franchisenemers de ruimte om te ondernemen en hun creativiteit kwijt te kunnen.

Burning Man faciliteert de lokale chapters in bijvoorbeeld Zuid-Afrika, Israel en Japan zo veel mogelijk, maar legt ze geen strenge eisen op.

BrownCow koppelt de ex-top van het zakenleven aan post-startups. Wij helpen ondernemers om snel te groeien middels het aanbieden van training en funding (€200K-€1M). De komende vijf jaar verwachten we €25M bij elkaar te krijgen voor investeringen in jonge bedrijven. Ons netwerk bestaat enerzijds uit 150+ members zoals SO WIFI, Moyee Coffee & Bohemian Birds en anderzijds uit zwaargewichten zoals Anthony Ruys (ex-CEO Heineken), Dick Molman (ex-CEO Sanoma) en Abel Slippens (ex-CEO Sligro).

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly