Return to site

"Als je groeit wordt ondernemen eigenlijk minder sexy"

Door Simone Dolk

Thomas Verheul, oprichter en eigenaar van Evenses, maakte afgelopen vijf jaar bewuste keuzes:

  • blijven geloven in kwaliteit en zijn toegevoegde waarde en niet meevaren met de airbnb-hype van het bij elkaar brengen van vraag & aanbod
  • het fundament leggen voor een groter bedrijf en niet blijven hangen in het vriendengroepsgevoel van de eerste jaren.
  • zelf geld verdienen en dat investeren in de groei van zijn bedrijf en dus geen externe investeringen aantrekken.

Geen gemakkelijke keuzes, maar ze hebben Evenses geen windeieren gelegd.

Evenses in een notendop

Op Evenses.com regel je het entertainment voor op je evenement. Dat is álles behalve de locatie en het eten en drinken: een band, een DJ, geluidstechniek, een fotohokje of een casinotafel. Eigenlijk alles wat je op bedrijfsfeesten, een bruiloft, verjaardagen, beurzen, congressen en horecalocaties tegenkomt.

“Ah”, denk je nu misschien… “Het is een soort ‘Airbnb van de entertainmentindustrie’”. Nee, zeggen wij dan. Evenses biedt meer dan koppelen van vraag en aanbod. “We proberen onze klanten echt te helpen met en te adviseren over de mooiste invulling is voor hun evenement. Weet je, de belangen zijn gewoon groot. Het zijn áltijd belangrijke momenten. Als je gaat trouwen, dan doe je dat (in principe) maar één keer. Als je een zakelijk congres organiseert, dan moet het meteen perfect zijn.”

“Daarom bellen ze ons. De garantie dat het goed komt, dat we service leveren en dat ze weten dat ze hoge kwaliteit krijgen.”

 

Vrienden in plaats van medewerkers

Wat begon met boekingen voor één pianist, namelijk Thomas zelf, is uitgegroeid tot een business van vijftien man met een assortiment van 400 entertainmentopties. De beginfase van Evenses beschrijft Thomas als een vriendengroep. Nu is het een bedrijf. Die omslag was pittig. “De vriendschapsaanpak werkt goed met een klein team, waarbij iedereen heel loyaal is aan elkaar. Maar vorig jaar begon het te kraken,” vertelt hij. "We waren met negen man en ik was de controle aan het verliezen". Kantjes werden ervan afgelopen en de persoonlijke band vervaagde. “Ik merkte dat we stagneerden. Stagiaires functioneerden minder goed en de hoeveelheid opdrachten ging naar beneden. We monitoren alles: hoeveel aanvragen we binnen krijgen, hoeveel offertes we scoren, hoeveel de marge is, hoeveel… gewoon alles.” Zo had hij snel door dat er een neerwaartse beweging was ingezet. Tijd voor actie.

“Ik moest professionaliseren om te kunnen groeien”

Thomas zocht naar manieren om te professionaliseren en kwam uit bij het inch by inch programma van BrownCow. Hij vertelt daarover: “De dingen die ik een jaar geleden niet had geregeld, zijn nu op orde.” Zoals urenregistratie: iedereen logt ’s morgens in met zijn vingerafdruk en logt uit als ze het pand verlaten. Een ander voorbeeld, de wekelijkse meeting: “Eerst deden we maar wat. Nu bespreken we gestructureerd iedereens targets, of we op koers liggen om de jaardoelen te bereiken bijvoorbeeld. Dat werkt supergoed.” En inmiddels is er ook een beleid over verzuim, verlof en allerlei andere essentiële zaken. “Dit soort dingen is niet het leukste om te regelen, maar het moet wel gebeuren. We zijn inmiddels een team van 15 man en het kraakt niet meer. Ik weet dat we volgend jaar nog 15 man kunnen aannemen, omdat het fundament nu goed is. Als ik dat vorig jaar had gedaan, dan waren we op ons bek gegaan.”

Uit elke inch programmadag haal ik ideeën om mijn bedrijf effectiever in te richten en te verbeteren. Groot en klein. Inmiddels is mijn brutomarge met 3k-5k p/m gegroeid.

Thomas Verheul - Evenses

Doelen bepalen en successen vieren

Thomas bepaalt de doelen. Zelf. Hij zegt hierover: “Iedereen is welkom met goede initiatieven maar uiteindelijk ben ik degene die beslist.” Hij heeft de ambitie om ieder jaar te verdubbelen en kijkt daarom naar alle schijven waarmee ze geld verdienen. Hoe kunnen ze een beter conversiepercentage bereiken? Hoe kunnen ze het assortiment uitbreiden? Hoe kunnen ze marges vergroten? Om structureel met deze punten aan de slag te gaan, werkt iedereen 20% van de tijd aan bedrijfsopbouwende activiteiten. “Dat kan linkbuilding zijn, het benaderen van evenementlocaties om een partnership aan te gaan of het standaardiseren van verkoopgesprekken zodat we goede belscripten hebben. Anders hebben we aan het eind van het jaar veel klanten maar zijn we geen stap verder gekomen.”

De weg naar het jaardoel is opgeknipt in kleine stukjes. Het behalen van ieder stukje vieren ze, met een steeds grotere beloning naarmate wordt als er meer doelen behaald zijn. Eerst naar MacDonalds, daarna een barbecue in het park, vervolgens dineren in een restaurant. Bijna zitten ze op de paintball-mijlpaal. Maar het ultieme doel is een weekendje naar Barcelona met de hele club. Om dat te realiseren, ligt er veel focus op sales en groei.

Sales: de motor van Evenses

Van de 15 man, doen er 13 sales. “Op de werkvloer ligt de focus op sales, targets en successen: op grote schermen kan iedereen zien hoeveel omzet die dag is binnengehaald, wat de marges zijn, hoeveel nieuwe partnerships we hebben afgesloten. Dat houdt ons scherp en gedreven.”

Eerst geld verdienen, dan pas uitgeven

Deze aanpak sluit aan bij Thomas’ visie op geld verdienen: “Eerst geld verdienen, dan uitgeven. Ik vind het bijzonder dat ondernemers zich eerst in de schulden werken of de taart verdelen zonder dat ze ook nog maar een cent verdiend hebben.” Hij noemt zich wat dat betreft een ouderwetse ondernemer. Evenses heeft geen investeerders of aandeelhouders. “Als ik nu een slechte keuze maak, dan kost dat mij €10.000. Dat voel ik in mijn portemonnee en doet echt pijn.” Hierdoor weegt hij beslissingen goed af: geen impulsieve toestanden of korte termijn gewin.

Keuzes, keuzes, keuzes

Harde keuzes en focus, ook voor Thomas een uitdaging: “Het aanpakken van nieuwe projecten en initiatieven zit in ondernemers. Constant met nieuwe ideeën bezig zijn. Hartstikke leuk, maar het werkt voor mij niet. Ik heb focus nodig om succes te bouwen. Daarom heb ik alle leuke side projecten gestopt. Het is misschien wat minder sexy, maar ik zie mezelf nu meer als leidinggevende dan als ondernemer.”

De wereld ver-airbnb-t, maar Evenses niet

Ook het ver-airbnb-en van de wereld vroeg om een keuze. Veel start-ups profileren zich als ‘De airbnb van…’ Alsof het een garantie op succes is. “En tuurlijk heb ik me ook afgevraagd of ik er iets mee moet”, zegt Thomas. Het systeem bouwen, dat is niet spannend. Het is de kwaliteit van de dienstverlening waar hij zich zorgen om maakte. “Ik heb besloten om niet mee te gaan in de airbnb-trend. Wij blijven ons richten op kwaliteit. Wij geloven nog steeds dat de evenementen onvergetelijk moeten zijn en dat kunnen we niet beloven als Jan en alleman zich aanbiedt. Dat is een overtuiging, maar het blijft altijd moeilijk om te beslissen iets niet te doen.”

Hetzelfde principe probeert hij zoveel mogelijk voor zichzelf toe te passen: “Ik richt mijn aandacht nu op werkzaamheden waar ik de meeste waarde toevoeg. Mijn meerwaarde is groter als ik aanwezig ben in het bedrijf dan wanneer ik op een receptie piano speel. Daar hebben we voldoende andere goede pianisten voor.”

Ondernemer? En op zoek naar meer focus en structuur?

Thomas Verheul nam afgelopen jaar deel aan BrownCow’s inch by inch programma.

Een post-startup "MBA" met direct toepasbare tools en volledig gericht op jouw bedrijf. Voor focus, structuur, leiderschaps- en persoonlijke ontwikkeling en een vertrouwelijke setting om ups, downs, tips en tricks te delen met je peers.

Een bewezen framework voor de grote sprong voorwaarts.

In 12 maanden. Inch by inch.

 

Uit elke programmadag haal ik ideeën om mijn bedrijf effectiever in te richten en te verbeteren. Groot en klein. Inmiddels is mijn brutomarge met 10% verbeterd (3k-5k extra p/m), grotendeels gerealiseerd door ideeën uit Inch. Daarnaast heb ik mijn team en bedrijf beter onder controle door de vele professionaliseringen die ik door Inch heb doorgevoerd. Dit leidt weer tot minder verzuim, meer structuur en minder onnodig 'geklungel'.”

- Thomas Verheul

  1. Kijk hier voor meer info of neem contact op met BrownCow via 020-2050984 / david@browncow.nl
All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly