Return to site

De 10 tips die de webshop van All-time Favourites succes brachten

Esthetiek en pragmatisme gaan bij de sympathieke modediva en internet onderneemster Anne-Brechje Gondrie hand in hand. Na een studie Communicatie Wetenschap had ze in 2003 moeilijkheden om een baan te vinden. Ze besloot om eigen baas te worden en begon met het importeren van modemerken naar Nederland. Ze verkocht bijvoorbeeld in een lucratief winterseizoen wel 24.000 Rubber Duck boots. Na lange tijd te werken voor andere merken besloot Gondrie in 2015 zich niet meer te laten beperken. Ze stampte haar inmiddels populaire tassenmerk All-time Favourites uit de grond, waarmee ze vrouwen de kans geeft om ‘stijlvol te sjouwen’. Het bedrijf begon via offline B2B en voegde begin dit jaar een webshop toe om stijlvolle shoppers ook online te bereiken en beraken. Samen met haar business coach, een voormalig CEO van Unilever, timmert ze hard aan de weg. Gondrie geeft tien tips voor het opzetten van een webshop.

Vertel eens wat over jezelf?

Na mijn afstuderen in 2003 stond ik te popelen om als communicatie professional aan de slag te gaan. Helaas lagen de banen niet voor het oprapen. Opeens was daar het Deense accessoiremerk Friis & Company dat in Nederland opgezet moest gaan worden. Een schot in de roos zo bleek, want binnen no-time had ik 300 verkooppunten in Nederland gevonden voor Friis & Company. In 2006 besloot ik hetzelfde te doen, maar dan als eigen baas. Nu tien jaar later ligt mijn eigen merk All-time Favourites door heel Europa in de leukste winkels en telt het meer dan 500 verkooppunten, zelfs in de VS.

Wat leerde je bij Friis & Company?

Bij het opzetten van het merk Friis & Company in Nederland heb ik mijn praktijkvaardigheden een enorme boost kunnen geven. Vanaf moment één was ik verantwoordelijk voor het:

  1. Managen van het sales team
  2. Stellen van salestargets & het monitoren hiervan
  3. Opzetten van marketingcampagnes
  4. Schrijven en publiceren van persberichten
  5. Participeren in tradeshows

Hier heb ik de fundamenten van het ondernemen in de modewereld geleerd.

Waarom ben je All-time Favourites gestart?

Toen ik besloot mijn eigen agentschap op te richten in 2006, wilde ik mijn communicatieskills combineren met mijn commerciële aanleg. Als naam voor mijn bedrijf koos ik All-time Favourites en ik startte als agent en distributeur voor verschillende mode- & schoenmerken. Op een bepaald moment viel het me op dat telkens als er een stylist naar mijn showroom kwam, ze zich een breuk sjouwde met de welbekende IKEA shopper tas.

Op dat moment kreeg ik het idee om die Zweedse shopper in een mooi jasje te steken, zodat je dus ook stijlvol kunt gaan sjouwen! Ik ontwierp de python shopper en liet er meteen 500 produceren. Binnen twee maanden waren deze allemaal verkocht!

All-time Favourites python shopper

Het duurde tot 2015 voordat ik echt de stap durfde te zetten om te stoppen met mijn agentschap en verder te gaan met All-time Favourites als merk met een eigen collectie. Inmiddels heeft All-time Favourites 22 verschillende shoppers in de collectie en agenten en distributeurs door heel Europa. (Nederland, België, Denemarken, Noorwegen, Frankrijk, Portugal & Italië). Naast deze shoppers zijn er inmiddels ook schoenen, luxe strandlakens en accessoires als macbook sleeves, make-up & toilettasjes te vinden.

Wat is uniek aan jouw product?

Ik wil items maken die zó leuk zijn, dat ze een All-time Favourite worden. Ik geloof dat tijd en trends er niet meer toe doen als je schoonheid en functie op de juiste manier combineert. Ik maak geen ‘snelle’ items die volgend jaar weer uit zijn, maar iets dat jarenlang meegaat.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Door altijd om me heen te kijken. Of dat nou in het buitenland, op straat of op het internet is. Ik kijk altijd naar vrouwen, hoe zijn ze gekleed? Ik snap bijvoorbeeld niet dat als je bijvoorbeeld naar de sauna gaat, dat je dan een AH of DIRK tas meeneemt. Ja die tas is handig, maar handig kan ook stijlvol zijn. Ook vraag ik vriendinnen vaak naar hun all-time favourite. Vaak zijn dat items met een verhaal. Bijvoorbeeld ‘de capuchontrui van mijn vriend die ik maar niet weg kan doen’. Dat inspireert me. Ik ga meteen bedenken wat ik daarmee zou kunnen doen. En ik kijk altijd eerst naar iemands schoenen, een hardnekkige tik.

Wat zijn je grootste talenten?

Ik ben volhardend, enthousiasmerend, creatief & commercieel.

Welke lessen leerde je uit tegenslagen?

1. Bij productie in het buitenland is het van essentieel belang om heel helder te communiceren en alle details te specificeren.

2. Bij verkoop is het belangrijk dat er te allen tijde een aanbetaling wordt gedaan voordat je productiekosten maakt. In het verleden heb ik wel eens producten laten produceren, terwijl later bleek dat de order teruggetrokken werd. Dit soort naïviteiten raak je snel kwijt als je er financieel mee geraakt wordt.

3. Bij het sluiten van partnerships met buitenlandse agenten en distributeurs is het aan te raden om te verifiëren wat hun trackrecord is. Vertegenwoordigen ze al meerdere merken? Hoe lang zijn ze al actief in deze sector?

4. Ik kan het niet allemaal zelf uitvinden. Dat is de grootste les die ik in deze snelle groei leer, elke dag opnieuw. Ik moet gaan leren delegeren om te kunnen blijven doen waar ik goed in ben en niet verzanden in administratieve zaken (er komt zoveel e-mail binnen elke dag!) of andere zaken die mijn creativiteit belemmeren. Focus is het sleutelwoord.

Doe je alles alleen?

Ondertussen ben ik ook begonnen aan een trainingsprogramma van ondernemersorganisatie BrownCow en mijn coach (voormalig CEO van Unilever) vond ‘stijlvol sjouwen’ geen goede pay-off en vooral niet internationaal klinken. Hij zei me dat ik eens een kleine focusgroep zou moeten organiseren met de doelgroep. Dat heb ik dus gedaan een paar maanden geleden. Ik heb via het netwerk Ambitieuze Meisjes een oproep gedaan en daar hebben zo’n twintig meiden op gereageerd. In Café Amsterdam heb ik alle kaarten op tafel gelegd en gevraagd wat ze vonden van de tassen, welke associaties All-time Favourites oproept en vooral, wat wordt de ‘just do it’ van Nike voor All-time Favourites? Sjouwen bleek een wat Brabants werkwoord. Mij klinkt dat dus vertrouwd als Brabantse, maar de meiden hadden er weinig mee. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat mijn ‘just do it’ gaat worden. Ik ben nu bezig met een copywriter.

Het zijn pittige tijden nu, want groei gaat ook gepaard met groeipijnen. Er zijn nu zoveel mensen/landen afhankelijk van mij, dat het noodzaak is om een gedegen strategie te formuleren. En dat kost tijd en ik heb zo weinig tijd. Maar ik dwing mezelf hiervoor te gaan zitten. Hoe zorg ik ervoor dat de collectie door heel Europa leuk bevonden wordt? Welke prints passen wel bij Denemarken, maar weer niet bij Italië? Komt die container op tijd aan vanuit China in Rotterdam? Heel veel vragen die ik nu nog allemaal zelf moet beantwoorden. Sinds mei dit jaar heb ik een medewerkster in dienst genomen die gelukkig al veel werk uit handen neemt

Wat zijn je tips voor het opzetten van een webshop?

1. Maak het persoonlijk

Plaats persoonlijke foto’s zodat mensen zich met je merk kunnen identificeren.

2. Creëer vertrouwen

Koppel je social media kanalen aan je webshop, benoem je verkooppunten en bied meerdere betaalmogelijkheden aan.

3. Schrijf een welkomstwoord

Een online shop is niet anders dan een offline shop. Mensen vinden het erg prettig om vriendelijk welkom geheten te worden.

4. Gebruik beeld van jezelf

Beeld gebruiken van jezelf heeft twee voordelen: (1) je bespaart kosten voor het inhuren van modellen en (2) mensen voelen dat een merk vanuit passie voor het product is ontstaan.

5. Zet het product centraal

Het product moet centraal staan in de webshop. Mensen moeten visueel meteen kunnen zien waar het om draait in de webshop

6. Schrijf blogs om extra verkeer naar je website te genereren

Het schrijven van blogs is een uitstekende manier om extra verkeer te genereren. Zorg voor een combinatie van zelf geschreven blogs en blogs die door klanten en fans zijn gemaakt.

7. Maak een mobielvriendelijke website om de conversie te verhogen

80 procent van de aankopen in mijn webshop wordt gedaan op mobiel en tablet. Het is daarom belangrijk dat de site 100 procent mobielvriendelijk is.

8. Stuur twee weken na aankoop een leuk berichtje naar je klant

Om de retentie te verhogen is het belangrijk om bijvoorbeeld twee weken na aankoop van een product een attent berichtje te sturen naar je klant. Op deze manier krijgen klanten nog meer binding met je merk.

9. Denk na over een loyaliteitsprogramma

Je zou kunnen samenwerken met Fanly om een loyaliteitsprogramma op te zetten.

10. Stimuleer ‘user-generated-content'

Veel van onze klanten sturen foto’s naar ons van momenten dat ze producten van All-time Favourites gebruiken. Plaats deze foto’s op social media, zodat klanten zich extra betrokken voelen bij je merk.

Heb je nog een tip voor startende ondernemers?

Weet wat je wilt. Ondernemen kost bloed, zweet en tranen. Het vereist een scherp vizier. Pas als je concreet weet wat je wilt bereiken, kun je op je doel af gaan. En als laatste: werk hard en houd je financiën goed op orde.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly