Return to site

"Face the hard facts!"

Corporates uit de comfort zone trekken en zorgen voor meer ondernemerschap, inspiratie en focus binnen de gelederen. Professional Rebel wakkert professionele rebellie aan op de werkvloer. Chief Rebel Melissa Marijnen vertelt eerlijk, trots en open over haar bedrijf, hoe ze de richting bepaalde en omging met de consequenties daarvan; want breken met je business partner en beste vriendin, dat is geen kattenpis.

De pitch

De Professional Rebel propositie in een notendop.

“Managers en directeuren willen hun team opzwepen. Meer focus, meer ondernemerschap en een inspirerende vibe. Wij bieden hen een traject van acht maanden dat begint met het opwekken van energie, overgaat in confrontatie met jezelf en persoonlijke ontwikkeling en eindigt met een plan hoe je meer kunt bijdragen aan de groei van het bedrijf.

We starten vaak met een startup day, waarbij deelnemers leren van de passie, successen en zeker ook falen van startups. Iets verderop in het programma zit een roast. Deelnemers pitchen hun missie en worden uitgedaagd deze te verdedigen. En we hebben altijd een sessie ‘kill the company’, waarbij ze de nightmare competitor van hun bedrijf gaan bedenken en zo de bedreigingen voor een business super concreet maken.”

De start

Zoals vaak was het eerste concept net iets anders.

“Ik wilde iets commercieels opzetten. Drie maanden liep ik rond met ideeën. Mijn toenmalige business partner ontmoette ik via Youth Food Movement. Dat betekent dat we allebei iets idealistisch wilden doen aan de verduurzaming van ons voedselsysteem. Dus in die zin heb je meteen iets gemeen. We startten met het organiseren van startup tours: inspiratiedagen waarbij we corporates uit hun gebouw trokken en de start-upwereld in lieten duiken.”

De crisis

Vele tours met honderden corporates langs tientallen startups volgden. Maar twee jaar geleden liepen ze vast.

“Toen begon een jaar van extreme ups en downs. We waren even helemaal de weg kwijt met z’n allen. Elke dag konden we weer een nieuw idee hebben en een andere koers. Alsof je in een wervelstorm terechtkomt.

Een paar maanden lang dachten Linda, mijn toenmalige partner, en ik: we stoppen er gewoon mee. We gaan iets heel anders doen. Eigenlijk heel gek als ik daar nu aan terugdenk. Dan had ik drie jaar ervaring en kennis opgegeven, terwijl ik daar nu juist op voortbouw en ergens echt expert in word. En wij als bedrijf ook ergens echt expert in worden.”

De break-up

Maar Melissa’s compagnon Linda Vermaat maakte een andere keuze. Ze stond pal achter de nieuwe strategie die uit deze existentialistische crisis ontstond, alleen kon zij zich er niet meer voor opladen. Ze stapte eruit en startte TwentieFour, een documentairereeks over 24 changemakers uit 24 verschillende landen.

“Heel knap dat zij die beslissing heeft durven nemen. We waren emotioneel extreem aan elkaar verbonden. Van zakenpartners waren we beste vriendinnen geworden, zelfs te symbiotisch bijna. Dat zou ik niemand aanraden en doe ik met mijn huidige business partner Mats Siffels ook anders. Maar het feit dat Linda toch die beslissing heeft genomen, heeft alles te maken met eerlijk en open tegen elkaar durven zijn. Het was gruwelijk toen, maar wel heel goed.”

De ontwikkeling

Na hun zoektocht is het hard gegaan met Professional Rebel. Ze werken nu onder meer voor Pepsi, KvK, Greenberg Nielsen, Provincie Noord Holland, BDO, Young Capital, PostNL en Randstad.

“Ja, we hebben het laatste jaar keihard aan onszelf gewerkt.

Met bijscholing, onderzoek naar onze doelgroep en we hebben heel veel gesprekken gevoerd om te achterhalen welke ‘pijn’ we precies willen en kunnen oplossen. We zijn weer helemaal teruggegaan naar: wie is nou echt je doelgroep? Is het die medewerker die te weinig ruimte krijgt of pakt? Of zijn het juist de directeuren? En al heel snel kwamen we erachter: het zijn die directeuren. Zij hebben problemen en wij kunnen hen daarbij helpen.

Er staat nu een supervette strategie en een strak plan voor de komende drie jaar om al onze doelen te bereiken.

BrownCow's Inch programma heeft hier erg bij geholpen. Face the hard facts is toch een heel belangrijk onderdeel van Inch. Dwing jezelf om toe te geven waar het in je bedrijf misgaat of stroef loopt. En stippel een route uit om het op te lossen. Waarbij het framework voor de roadmap, financials en team management veel handvatten biedt. Het heeft ons een hoop rust, focus en duidelijkheid opgeleverd.”

Heb je een jong, groeiend bedrijf?

 

Ondernemen is als een gestoorde achtbaan. Soms ga je als een speer omhoog, soms word je keihard achteruit geslingerd. BrownCow heeft ons op vele vlakken geholpen die achtbaan niet alleen handelbaar te maken, maar te gebruiken voor onze groei. Het belangrijkste dat Inch by inch ons heeft gegeven, is de focus van onze propositie en de plannen voor de aankomende drie jaar. Daarnaast brengt het veel handvatten om persoonlijk te groeien. Een aanrader voor alle ondernemers die na de start fase willen knallen!

Melissa Marijnen

 

De teamspirit

Melissa’s openheid en eerlijkheid komen niet uit lucht vallen. Het zijn ook de waarden die ze vanaf minuut één in haar bedrijfscultuur wilde terugzien.

“Als er iets is waar ik mee bezig ben sinds de start van dit bedrijf, dan is het voorkomen van onderhuidse spanningen. Je moet je shit naar elkaar kunnen uitspreken. De consequentie is dat je dus ook gewoon een conflict kunt krijgen of een ruzie. En dat is prima, als je daarna de tijd neemt om het uit te spreken en te kijken wat er onder ligt. Daar helpen we elkaar ook in. Twee keer per jaar hebben we met het hele team een retraite van twee dagen, met als doel elkaar beter te leren kennen en zonder omhaal feedback te geven in een tiptop sessie.”

De kwetsbaarheid

Professional Rebel zorgt dus zelf ook voor rebellie binnen de gelederen.

“Precies. Practice what you preach. Maar dat vind ik óók heel moeilijk soms. Vorige retraite bijvoorbeeld, kreeg ik een vrij heftige en een beetje rare discussie met iemand uit het team. Dat werd super beladen en ik realiseerde me dat dat kwam omdat ik niet goed tegen haar kritiek kon. Terwijl ik het extreem belangrijk vind dat mensen zich vrij voelen om mij of anderen aan te spreken. Dus ik ben hard aan mezelf aan het werken. Door opener te zijn over mijn belemmeringen. Door me kwetsbaar op te stellen. Daarmee ga ik behoorlijk ver uit m’n comfortzone.

Zo probeer ik bij te dragen aan een veilige omgeving die ook anderen uitnodigt om zich kwetsbaar te tonen.”

De ondernemer

Jezelf en je talenten steeds beter leren kennen en daarop inspelen vindt Melissa ook de kern van ondernemerschap.

“Ondernemen is kansen zien en pakken. En dat kan je alleen doen als je heel goed begrijpt wat je kan, wat je expertise, kracht, toegevoegde waarde of whatever you call it, is. Altijd een combinatie van inside out: wat is mijn toegevoegde waarde en outside in: wat gebeurt er buiten waar we op kunnen inspelen. Dat is eigenlijk het spel dat we constant spelen. En één van de leukste spelletjes die ik ken.”

De trots

Ze speelt het grote ondernemersspel al vijf jaar, toch iets om trots op te zijn.

“Dat we nog bestaan, daar ben ik eigenlijk nog het meest trots op inderdaad, haha. En dat we onszelf blijven verbeteren, onze impact blijven vergroten. We zijn van startup dagjes naar maandenlange programma’s gegroeid. Dat hebben we met heel veel doorzettingsvermogen bereikt. Daar haal ik veel kracht uit. En maakt mij ook echt trots op het team.”

De tips

We eindigen altijd met een paar tips en tricks voor mede-ondernemers. De 2 cents van Melissa:

“Effectiviteit haal je niet uit een werkweek van 80 uur, maar uit een goede balans tussen werk en rust. En uit een goede flow van de week. Voor mij is dat op maandag en dinsdag interne meetings en bedenken wat er die week moet gebeuren, woensdag en donderdag veel afspraken en op vrijdag reflectie, dus met elkaar terugkijken op de week.

Daarop aansluitend, ga genoeg met vakantie. Als er bij ons mensen te lang niet weg zijn geweest, spreken we ze daar echt op aan.

En als laatste, kies bewust je kantoorlocatie. Ik merk dat veel ondernemers hier weinig aandacht aan besteden, terwijl het super belangrijk is voor je uitstraling. Wij zitten in B.Amsterdam. Dat klopt voor ons en past bij ons. Als klanten binnenkomen, zie je ze denken, ah, ok. Het heeft ons zeker 40% extra business opgeleverd."

Groeit je bedrijf? Groet je team? Groeien je to-do lijsten en je stress?

Met BrownCow's Inch by inch programma krijg je een bewezen framework voor focus, structuur en omzetgroei. In 12 maanden van je bedrijf een geoliede machine maken en van jezelf een betere ondernemer.

Geen quick fix, maar inch by inch jouw beste bedrijf bouwen.

BrownCow's Inch programma heeft ons op vele vlakken geholpen de ondernemersachtbaan handelbaar te maken en te gebruiken voor onze groei. Met de focus van onze propositie en de stappenplannen voor de aankomende drie jaar. Een aanrader voor alle ondernemers die na de start fase willen knallen!

Melissa Marijnen

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly