Return to site

“Focus op klantwaarde en Great Place to Work”

door Jasper Mutsaerts

Verne Harnish, de oprichter van het fameuze Entrepreneurs’ Organization staat bekend als een expert op het gebied van snel groeiende bedrijven. In zijn boek “Scaling up” beschrijft hij zijn filosofie dat je vier zaken op orde moet hebben om een bedrijf snel te laten groeien: (1) Strategie, (2) Mensen, (3) Executie, (4) Cash. Vandaag sprak ik met de 35-jarige Peter van der Reijden, de oprichter van Experius. Dit bedrijf is een “e-commerce system integrator” die in prestigieuze lijstjes te vinden is als de FD Gazellen, de Deloitte Technology Fast 50 en Great Place To Work. Peter heeft een aanstekelijk enthousiasme en een innovatieve visie op leiderschap, je zou hem kunnen zien als de jonge variant van Eckart Wintzen. In dit artikel vind je 12 ondernemerslessen van Peter, een man om in de gaten te houden.

Wie is Verne Harnish?

Verne Harnish is een Amerikaanse ondernemer en onder andere oprichter van Gazelles en de Entrepreneurs Organization (EO). Zijn boek Mastering the Rockefeller Habits en bijbehorende methodiek vormen de basis voor veel ondernemers wereldwijd om de groei van hun bedrijf te structureren. Met zijn nieuwe boek Scaling Up: Mastering the Rockefeller Habits 2.0 zorgt Harnish voor nog meer praktische sleutels voor bedrijfsgroei.

Wat is Scaling up?

“Scaling up” geeft antwoord op vragen zoals

  • Hoe kan ik mijn organisatie laten groeien dit jaar? En daarna?
  • Hoe richt ik mijn organisatie in voor duurzame en constante groei?
  • Hoe maak ik een helder strategisch én operationeel plan voor mijn mensen?
  • Hoe haal ik meer uit mijzelf en mijn team?

Verne Harnish biedt met dit boek een beproefd recept waarmee je groei initieert en begeleidt. Het is een praktische, gedegen methode om een langetermijnstrategie op te zetten en die vervolgens terug te brengen tot wat de organisatie het komend kwartaal moet doen. De methode is een combinatie van effectiviteit (met de juiste mensen de goede dingen doen) en efficiëntie (de dingen goed doen).

Naast een gezonde basis voor groei biedt dit boek ook een eenvoudig model om de groei inzichtelijk te maken en te bewaken. Je beperkt je tot vier beslissingsvelden: strategie, mensen, executie en cash. Zo kost een effectieve uitvoering minder dan vijf uur per week! Met dit werkboek houd je de vinger aan de pols van de bedrijfsgroei.

Heb jij een jong, groeiend bedrijf?

En teveel to do's en stress en te weinig regie?

Met BrownCow's inch by inch programma krijg je een bewezen framework voor focus, structuur en omzetgroei. In 12 maanden van je bedrijf een professionele machine maken en van jezelf een betere ondernemer, klaar voor de grote groei.

Geen quick fix, maar inch by inch jouw beste bedrijf bouwen.

Wat is Experius?

Experius is een e-commerce bureau uit Utrecht. Experius ondersteunt klanten (b2b en b2c) in hun e-commerce strategie, ontwikkelen en supporten hun ecommerce platform webshop, en ondersteunen ze met het verhogen van de verkopen.

Wat zijn de visiepijlers van Experius en waar staat Experius voor?

Strategie

1. Focus op klantwaarde, medewerkerstevredenheid & facturabiliteit

Onze strategie focust zich op drie elementen:

  • Een klantwaarde realiseren van minimaal 8/10.
  • Een medewerkerstevredenheid realiseren van minimaal 8/10.
  • Zorgen dat we maandelijks ons target behalen op het gebied van facturabele uren.

We geven onze zelfsturende teams zelf de verantwoordelijkheid om deze doelstellingen te behalen.

2. Zorg dat 80% van je productaanbod gestandaardiseerd is

Wat wij hebben gedaan is een B2B suite ontwikkeld bestaande uit 20 onmisbare modules voor de B2B markt. Met deze oplossingen vangen wij typisch 80% van de vraag van de gemiddelde groothandel af. Standaardisatie slim combineren met maatwerk zodat er toch écht een precies passende oplossing voor de klant wordt gerealiseerd.

3. Specialiseer je in een specifiek element van de waardeketen

Wat we hebben geleerd is dat als ons iets uit de bedrijfskundige boeken is bijgebleven dan is het wel focus. Online zie je vaak een onderscheid tussen “traffic generators” (online marketing bureaus) en “technische bouwers” die gericht zijn op het maken van platformen en webshops die goed converteren. Wij hebben gekozen te focussen op het technische gedeelte omdat wij het idee hebben dat daar nog meer waarde toe te voegen is in de markt.

Mensen

4. Vind een structuur die het optimale uit je klanten en medewerkers haalt

Onze organisatie is ingericht via het model van Spotify, waarin we onderscheid maken tussen Tribes, Squads, Chapters & Guilds. Een squad is een team met onder andere een back-end developer, een front-end developer en een klant coordinator. Een chapter bestaat uit bijvoorbeeld back-end developers van verschillende Squads. Een Guild is een groepje mensen uit verschillende Squads die bezig zijn met hetzelfde thema (e.g. conversie optimalisatie van B2C webshops). En een tribe is een community van in ons geval 35–40 mensen. Als we de 50 passeren dan willen we gaan opsplitsen in twee tribes.

Voor meer informatie, check de onderstaande filmpjes over de “Spotify Engineering Culture”.

5. Sta wekelijks stil bij successen en “fuck-ups”

Bij Ormit (mijn eerste werkgever) was een van mijn leerpunten om vaker en beter stil te staan bij het vieren van successen. Dat leerpunt heb ik geimplementeerd bij Experius. Iedere vrijdag staan we met het team stil bij de successen en ontpoppen we een aantal flessen champagne. Daarnaast staan we stil bij de “fuck-up” van de week. Dit stimuleert een cultuur warin geexperimenteerd kan worden en waarbij fouten gemaakt kunnen worden. Tevens is het belangrijk om deze kennisdeling openlijk te bevorderen, zodat de kans op dezelfde fouten in de toekomst geminimaliseerd wordt.

6. Hire for attitude, train for skills

Volgens mij was Jack Welch degene die zei: “Hire for attitude, train for skill”. Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is erg belangrijk dat er een persoonlijke klik is en dat de motivatie van een nieuwe medewerker goed is. Als mensen beginnen met werken bij Experius dan krijgen ze zeven sessies met een externe coach die ze helpt met het definieren van hun talenten en drijfveren. Hierdoor zorgen we er voor dat iedereen bij Experius goed op zijn plek zit en energie krijgt van zijn werk, omdat ze hun talenten optimaal kunnen inzetten.

Executie

7. Geef je medewerkers veel vertrouwen en verantwoordelijkheid

Bij Experius krijgen medewerkers veel vertrouwen en verantwoordelijkheid. Als er iemand bijvoorbeeld zegt: “A en B bevallen me niet”. Dan antwoord ik: “Waarom verander je het dan niet zelf?” Het duurt soms even totdat mensen het door hebben, maar als ze eenmaal in de gaten hebben dat ze zelf aan het roer staan van hun eigen werk, dan krijgen ze er steeds meer plezier in.

8. Doe voor klanten wat je ze belooft te doen

In de IT wereld is het al vrij bijzonder als je doet wat je belooft. Dat betekent dat als je binnen het afgesproken tijdsbestek en budget oplevert wat je hebt afgesproken dat je al redelijk uniek bent. Net als bij verbouwingen lopen IT projecten vaak uit of vallen ze duurder uit dan van tevoren ingeschat. Doordat we al jaren leveren wat we afspreken hebben we inmiddels een betrouwbaar imago opgebouwd.

9. Richt je teams in met mensen met complementaire vaardigheden

Al onze teams zijn ingericht met mensen met verschillende achtergronden en expertise. Waarbij de expertise / vaardigheden een onderdeel is van het inrichten van een squad. De basis van een squad (dus ook als er een nieuwe squad wordt gevormd) is wat wij noemen een gouden duo. Dit is niet alleen een duo dat qua skills goed op elkaar aansluit, maar bovenal een zeer goede persoonlijke klik hebben en aanvullende competenties. Zo kunnen mensen van elkaar leren en worden klanten optimaal geholpen.

Cash

10. Neem je maandelijkse “financial reporting” serieus

Mijn vader werkt in het bedrijf als vrijwilliger. Hij heeft een management achtergrond en hij bereidt maandelijks de “financial reporting” voor. Het is belangrijk om deze maandelijkse rapportage zeer serieus te nemen en goed op de hoogte te blijven van alle inkomstenstromen en kostenposten. Tijdens snelle groei moet je goed op je marges blijven letten.

11. Zorg dat je een buffer hebt voor mei — juli

In mei vindt de uitbetaling van de vakantiedagen plaats. In juni is een verhoogde betaling doordat de loonheffingen over de vakantiegelden worden betaald. Dus aan de kostenkant is het een piek, maar aangezien onze klanten dezelfde piek hebben zie je een beperking aan de ontvangsten kant. Zie daar de cashflow uitdaging. In juli vindt de BTW aangifte van het tweede kwartaal plaats. Tijdens deze drie maanden is het cash-flow technisch het meest uitdagend. Echter hebben we inmiddels een redelijke buffer opgebouwd, waardoor het voor ons nu eigenlijk geen issue is.

12. Groei organisch

Ik heb ervoor gekozen om te groeien zonder het ophalen van externe investering. Op deze manier houd ik zelf de controle over het bedrijf en groeien we stapsgewijs. Onze groeidoelstelling is 50% per jaar bij gelijkblijvende marge en dat is ambitieus genoeg.

Groeit je bedrijf? Groeit je team? Groeit je stress?

Met BrownCow's inch by inch programma krijg je een bewezen framework voor focus, structuur en omzetgroei. In 12 maanden van je bedrijf een professionele machine maken en van jezelf een betere ondernemer.

Geen quick fix, maar inch by inch jouw beste bedrijf bouwen.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly