Return to site

“Ik wist niets van het opzetten van een organisatie.”

Door Simone Dolk

Once you go camper… you will never go back. Vrij vertaald dan. Met de camper op vakantie is te gek, dat hoef je Martijn Peeters niet te vertellen. Twee en een half jaar geleden kwam hij per ongeluk op het idee van Camptoo: de airbnb voor campers. Nu zitten ze met vijftien man in een kantoor in Den Haag en is de tweede vestiging open. In, jawel, Australië. Waarom dáár? Waarom maakt hij alleen plannen voor de komende drie maanden? En hoe komt hij aan een klantwaardering van ruim een 9?

Die 9: wat zie jij als redenen daarvoor?

“We vinden het super belangrijk dat het persoonlijk is. Wij hebben respect voor de camper van onze verhuurders. Want het is toch echt een privé voertuig, dat veel voor hen betekent. Vaak zit er een groot deel van hun spaargeld in, bijvoorbeeld. Het is dus ook spannend om ‘m te delen. Daarom hebben we ook altijd een gesprek met de huurder. En we vinden het gewoon belangrijk om betrouwbaar te zijn, en wat we zeggen waar te maken.”

Hoe zorg je dat je betrouwbaar bent?

“We checken alle huurders en verhuurders. We bellen alle verhuurders voordat zij hun camper en caravans via ons kunnen verhuren. We controleren ook of de camper APK-gekeurd is bijvoorbeeld. Ook controleren we de huurders, best wel fors. Of ze wonen waar ze zeggen dat ze wonen, of hun rijbewijs niet verlopen is, of ze het juiste rijbewijs hebben, of ze geen BKR-registratie hebben, of ze niet op zwarte lijsten voorkomen. Allemaal om ervoor te zorgen dat mensen die ermee weggaan dat dat gewoon, ja, gewoon nette mensen zijn.”

Camptoo groeit en opent een tweede vestiging in… Australië. Een verrassende keus?

“Het is nu hoogseizoen daar. Dus kunnen we in de tijd dat het hier relatief rustig is, leren van wat we in Australië zien en dat in ons hoogseizoen gebruiken.” Een speeltuin eigenlijk. Maar ook praktisch omdat “Australiërs makkelijker te begrijpen zijn dan bijvoorbeeld… Italianen.” En daarbij heeft Martijn het schaap met de vijf poten gevonden om de club daar op te zetten.

Hoe stippel jij de weg van Camptoo uit?

We hebben één missie: over vijf jaar willen we 2% van alle campers in Europa verhuren via Camptoo. Om daar te komen, stellen we doelen in voor ieder kwartaal.

Heb je een jong, groeiend bedrijf?

“BrownCow’s inch-by-inch programma is een must voor iedere ondernemer die van z’n startup een professioneel bedrijf wil maken. Je leert de tools om je organisatie zo te bouwen dat je werknemers zich thuis voelen, ze weten waar ze aan toe zijn en het maximale uit zichzelf kunnen halen.”​

- Martijn Peeters

Doelen per kwartaal? Vertel!

“Ja, ik vind dat echt een goed idee. 3 Maanden heeft de perfecte balans: ver weg en toch overzichtelijk dichtbij. Als iets niet in 3 maanden past, dan is het een te groot doel om aan te werken. We moeten het maar in kleinere stukjes opknippen. Dus ieder kwartaal bepalen we de persoonlijke en Camptoo doelen en daar werken we keihard aan. Dit is trouwens niet iets waar Ole, onze tutor van het Inch by Inch programma, enthousiast over is. Wat ik enorm in hem waardeer is hoe hij hiermee omgaat. Hij geeft tips vanuit zijn levensgrote bak aan ervaring, en respecteert uiteindelijk de keuzes die we zelf als ondernemers maken.”

Waar lig je wakker van?

“Het opbouwen van de organisatie en wat voor mensen er nog bijpassen, wat voor mensen we er nog aan toe willen voegen. En hoe dat dan past met de andere mensen. Tot een half jaar geleden hadden we veel verloop onder de collega’s. Dan is het echt moeilijk om een bedrijf neer te zetten. Als je continu mensen inwerkt, kan je minder met strategische plannen bezighouden Ik heb enorm goede handvatten vanuit het inch by inch programma gekregen hoe dit aan te pakken.”

Wat heb je uit het inch by inch programma gehaald?

“Ik merkte dat we iets moois aan het neerzetten waren. Maar een organisatie opbouwen, dat had ik nog nooit gedaan.” Martijn licht toe: “Een team opbouwen, een team begeleiden, mensen begeleiden. Als je zelf in je bedrijf werkt, dan is dat heel anders dan zorgen dat er een toffe werkvloer is, en dat er plek is voor iedereen om te werken. Ik had geen idee! Daar heeft het programma zeker bij geholpen.”

Want hoe zorg jij ervoor dat je een goede werkgever bent?

“Ik heb nagedacht over vragen als hoe je mensen kunt inspireren, begeleiden, ook hoe je structuur kan aanbrengen, hoe je rust krijgt in de tent, hoe je ervoor zorgt dat er intern gewoon een leuke, warme sfeer is. Het mag buiten best knokken zijn, maar binnen is het een warm bad.”

En hoe hou je je mensen blij en geïnspireerd?

“Laten we het voorbeeld van Roel nemen. Hij is onze lead developer en wilde graag het conversieteam aansturen. Hij had nog niet eerder leiding gegeven. Toen hebben we samen gezegd: ‘Hoe zie je het voor je en wat voor mensen wil je in je team?’ Daar hebben we ruimte voor gemaakt in de organisatie. En hij stuurt nu 4 man aan.

Wat heb jij precies gedaan om hem te helpen?

“Ik probeer hem te coachen vanaf de zijlijn. De uitvoering moet hij zelf doen, maar ik kan hem achter de schermen wel helpen met de voorbereiding. Dus we spreken alle meetings voor en we hebben iedere week een 1 op 1 om te kijken naar zijn functioneren, wat hij hierin kan leren en hoe ik hem erin kan ondersteunen.

Hij kreeg nu al terug van zijn team dat ze heel blij waren met hem als begeleider. Dat vind ik supermooi.”

Zitten je collega’s goed op hun plek?

Inmiddels wel, vertelt Martijn. “Tot een half jaar geleden hadden we dus veel verloop en nu niet meer. We zitten nu een half jaar met een vast team.” Martijn merkt aan een aantal zaken dat zijn team goed op hun plek zit. “Vandaag hadden we bijvoorbeeld een teammeeting waar iedereen heel erg actief was, ownership pakte, mensen waren samen aan het praten, samen dingen aan het bouwen. Ik merk dat ze de ruimte krijgen, dat ze weten wat voor ruimte ze krijgen, en die ook willen pakken. Maar wat ik het meest waardeer is dat ze open en eerlijk zijn. En dat ze zeggen “Martijn, wat je nu zegt klopt niet, hierom en hierom. Het zit namelijk zo.” Zo merk je dat ze echt betrokken zijn en nu al specialist aan het worden zijn op hun terrein.”

Hoe verklaar jij het succes van Camptoo?

“Geluk.”

Denk je?

“Ja, in ieder geval geluk qua tijd: we waren op het juiste moment op de juiste plek. Toen wij eraan begonnen, was nog niemand zo gek om een camper te willen delen, en nu vinden mensen het heel normaal. De deeleconomie is hot. Die vrijheid van zo’n camper: steeds meer mensen vinden dat gewoon heel mooi. De crowdfundingcampagne hebben we op het juiste moment gedaan. Ja, als we 2 of 3 jaar later waren gestart, dan was dat lang niet zo kloppend geweest. En nu moeten we er keihard voor gaan om door te pakken, en zijn we heel hard aan het knallen om het te doen.

En we luisteren naar onze klanten. We zorgen ervoor dat mensen echt een succeservaring hebben. Alles wat we doen, doen we op basis van input die we van klanten krijgen. We proberen slimme mensen mee te krijgen in ons advisory board bijvoorbeeld, en inspiratie, en heel hard werken met z’n allen. Ik denk dat dat ons succes verklaart.”

Eén anekdote waarom een camper zo te gek is

“Afgelopen zomer trouwde een vriend van mij in de buurt van Maastricht. Nét in een weekend dat André Rieu ook een concert gaf. Geen hotelkamer meer te krijgen. Dus, toen dacht ik: we gaan met een camper! We konden een Volkswagen D2 busje in Utrecht ophalen. Wij reden daarmee over de snelweg richting Maastricht, hartstikke leuk. Het was echt een oud busje, dus je rijdt 90 op de snelweg. En, je hebt echt wel het gevoel dat je aan het kamperen bent als je in dat ding zit. Op een gegeven moment komt een motor ons behoorlijk hard voorbij gereden. Hij ging naar de rechterrijstrook, remde af en bleef steeds net een stukje voor ons. Hij maakte een peace teken naar ons. Wij toeteren, lachen en zwaaien. Hij trok weer op en reed weer verder.”

Groeit je bedrijf? Groet je team? Groeien je to-do lijsten en je stress?

Met BrownCow's inch by inch programma krijg je een bewezen framework voor focus, structuur en omzetgroei. In 12 maanden van je bedrijf een geoliede machine maken en van jezelf een betere ondernemer.

Geen quick fix, maar inch by inch jouw beste bedrijf bouwen.

Camptoo facts & figures

  • 600 campers en caravans die worden gedeeld 
  • Meer dan 17.000 nachten geboekt
  • Gemiddelde klantscore van ruim een 9
  • €1 mln+ omzet
All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly