Return to site

"Naast ondernemer moet je ook analist en psycholoog zijn"

Door Simone Dolk

Meet Kult&Ace: de enige millennial consultancy in Nederland en een van de weinigen in de wereld.

Een gesprek over de bouw van een succesvol influencers PR bureau, de confrontaties door groei en wat het ondernemerschap oprichter Melanie Bosveld over haarzelf, haar harde en zachte kant, en over anderen heeft geleerd. Kortom, een gesprek over de grillige weg van ondernemen.

1. DE INTRO

Kult&Ace: de superkorte pitch

“Wij adviseren merken over hoe zij jongeren het beste kunnen bereiken. Dat doen we voor jonge én traditionele merken. Bijvoorbeeld voor PUMA, KPN en Hennessy, rechtstreeks of via reclame- en mediabureaus. We doen onderzoek in die jongerendoelgroep en we bieden perstrajecten, campagnes en advies. Vijf jaar geleden begon ik in mijn eentje en de laatste jaren is er een team gebouwd van inmiddels negen man met een omzet die elk jaar bijna verdubbelt.”

Hoe kunnen jullie de enige Millennial Consultancy in Nederland zijn?

“Er zijn veel communicatiebureaus die zich breed oriënteren, omdat zij van alles iets mee willen pakken – wat ook een tactiek is, maar ik geloof daar persoonlijk niet in. Ik ben van mening dat als je je specialiseert, je veel leuker werk hebt en ook veel dieper kan gaan. Zo onderscheid je je meer van de rest. Daarnaast zit die focus op jongeren echt in ons DNA.”

Wat is jullie secret sauce?

“Het begint met gewoon goed werk leveren. Onze klanten komen tot nu toe vrijwel allemaal via-via.

We hebben een groot en divers netwerk. Elk teamlid brengt een andere scene in. Eén collega zit bijvoorbeeld in de dj-scene, de ander heeft bestuursfuncties in de culturele sector, iemand zit echt in de urban-scene. En we hebben bijna allemaal een verschillende afkomst, inclusief stagiaires, van West-Fries tot Ghanees en van Marokkaans tot Nederlands-Surinaams. Samen hebben we de hele jongerencultuur in kaart en blijven we op de hoogte van de laatste trends onder jongeren.

En we kijken altijd hoe dingen beter kunnen. We zijn bijvoorbeeld bezig met een influencer-tool. Ons netwerk staat nu nog in Excel-bestanden. Dat gaan we automatiseren. Zodat we snel en makkelijk kunnen zoeken: influencer A is PUMA-fan, influencer B die houdt van Nike, dus misschien moeten we die niet benaderen. Dat maakt het wat schaalbaarder allemaal.”

Ging het meteen allemaal van een leien dakje?

“Nee, in het begin was ik met alles bezig. Ik deed veel klanten nog zelf en de bedrijfsvoering erbij. Dat waren werkweken van 80 uur. Op een gegeven moment houd je dat niet meer vol. Ik merkte gewoon dat ik vast kwam te zitten. Dus dat ik niet meer die creatieve ingevingen had en dat ik alleen maar bezig was met de waan van de dag: ‘wat moet er nu gebeuren, oké dat moet af, dat moet gedaan, die klant vraagt dit, oké en ik moet nog die offerte maken, is die factuur al betaald?’

Bedenken van concepten, richtingen, strategieën, dat kon ik niet meer. Terwijl ik daar juist de lol uithaal. Het ging goed, maar ik had een beetje het gevoel, ik kan over 10 jaar een bedrijf hebben met hetzelfde aantal medewerkers dat gewoon lekker winst draait, maar dat was niet mijn insteek. Ik wilde echt groeien.”

Heb je een jong, groeiend bedrijf?

Het inch programma is een uitkomst voor jonge ondernemers. Het dwingt je om alle mooie ideeën die je in je hoofd hebt concreet te maken en je doelen binnen afgebakende tijdframes te behalen. Een fijne stok achter de deur en een zeer waardevol klankbord. Via de tutors en de medeondernemers.

Melanie Bosveld

3. DE SPRONG

Wat heb je gedaan om de groei af te dwingen?

“Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik gezegd: ‘het moet anders’.

Ik heb extra mensen aangenomen. We zijn een strakkere taakverdeling gaan hanteren. In het begin was dat erg zoeken, maar nu hebben we het goed voor ogen. Het is natuurlijk het streven van bijna elke ondernemer om jezelf misbaar te maken. Of in ieder geval dat je bedrijf niet afhankelijk is van jou. Wij creëren nu een driehoek in de managementlaag, met mijn collega Patricia als hoofd account, ik op innovatiestrategie en bedrijfsvoering en we zijn op zoek naar een senior salespersoon.

Voor het verbeteren van de bedrijfsvoering heb ik veel gehad aan het inch programma van BrownCow. Dingen die je misschien ook wel zelf kan bedenken of kan vinden op internet. Maar je doet het niet. Omdat je zo in die doe-modus zit. Je bent gewoon zo druk dat je daar niet de tijd voor neemt.”

Wat heb je concreet ingevoerd?

“We hebben veel meer structuur nu. Bijvoorbeeld door de roadmap. Daarin staat precies per kwartaal wat het thema is, wie daar verantwoordelijk voor is ook, wat je KPI’s zijn en de financiële doelen. Het draait allemaal om keuzes maken. Dus bijvoorbeeld: ik wil op de helft van 2017 vier retailerklanten erbij. Dat betekent dat je andere dingen niet gaat doen én dat je ergens naartoe werkt. Dat heeft mij heel erg geholpen om meer structuur en meer houvast te krijgen in het bedrijf. En ik merk ook dat mijn team het fijn vindt.

En we werken tegenwoordig met een strakke milestone-planning. Daarin staan al je belangrijke data. Niet alleen je feest- en vrije dagen, maar ook onze borrels, ‘Kersterklaas-viering’, evaluatiegesprekken en teamuitjes.

In die milestone planning hebben we nu ook ‘Knowledge and Drinks’ opgenomen. Dan nodigen we iemand uit van een ander bureau of een eigenaar, ondernemer, een designer of whatever, om zijn of haar verhaal te doen. Een inspiratiesessie voor het team en om ons netwerk te vergroten.”

4. DE CULTUUR

Doe je veel aan het smeden van een team?

“Ik heb dat echt moeten leren. Ik was van mijzelf altijd vrij flexibel: van als het nu niet lukt, doen we het een andere keer. Maar ik heb ook wel vanuit het inch programma geleerd, als je iets afspreekt moet je je eraan houden. En dat de bedrijfscultuur iets strakker houden, veel rust oplevert. Dat iedereen weet waar hij aan toe is.

Een voorbeeld is successen vieren. Ik wist altijd dat het belangrijk was, maar dan hadden we zo superdruk dat het er bij inschoot. En dat is wel grappig, want als ik dan aangaf, “kom jongens, laten we dan even een borrel doen”, dan waren er mensen die tegen mij zeiden: “nee, we moeten dit nog afmaken”. Als je een cultuur hebt van hard werken, is het soms moeilijk om breaks af te dwingen. Maar super belangrijk voor de sfeer en cultuur.

Ik denk wel dat we een ‘niet lullen maar poetsen-bedrijfscultuur’ hebben. En als je daar niet tegen kunt, dan pas je misschien gewoon niet bij Kult&Ace. Dat is nu mijn uitgangspunt. Ik ga mezelf niet aanpassen aan elke persoon die bij ons komt werken, het moet gewoon duidelijk zijn waar we voor staan. En dat trekt ook bepaalde mensen aan die zelf ook eager en ondernemend zijn.”

5. DE CONFRONTATIES

Ga je wel eens de mist in met nieuwe medewerkers?

“Ja. Dat is een goede vraag. Je moet heel voorzichtig zijn met wie je aanneemt. We hebben die startup-mentaliteit nog, we werken keihard en iedereen gaat ervoor. Ik zeg het ook tijdens de sollicitatiegesprekken: We doen leuke dingen en je hebt veel toffe privileges in de PR, we hebben borrels, veel evenementen, we komen overal, we krijgen gratis spullen. Maar… het is ook keihard werken, dat moet je wel aan kunnen. Dus als iemand dan in drukke tijden denkt: “Zes uur. Ik ga ervandoor. Doei!”, dan creëert dat wrijving, ook bij collega’s die dan wel nog even die invitelijst afmaken of toch nog even naar die belangrijke borrel gaan.”

Hoe ga je daarmee om, als iemand toch niet goed bij jullie past?

“Als we merken dat het niet lekker loopt, voeren we extra evaluatiegesprekken. Als iemand bij het tweede evaluatiegesprek zegt dat ie het moeilijk vindt om te multitasken of bij nader inzien toch nog geen senior accountmanager is… Tsja. Dat kan. Maar ik vind het dan heel lastig dat iemand dat niet in het sollicitatiegesprek aangeeft. Want dan komen we er na twee maanden in dienst achter dat het niet werkt, en hebben we er twee maanden voor niets in geïnvesteerd. Dat is een serieuze verliespost voor ons.”

Wat doet dat met jou?

“Dat ligt aan de situatie. Soms doen mensen hun stinkende best en werkt het niet. Maar als mensen echt willens en wetens de boel hebben belazerd, dan denk ik wel echt: fok jou! We vertellen iedereen vanaf het begin wat de functie inhoudt en bluffen vind ik niet erg, als je het daarna maar waarmaakt. Zo niet, dan is het niet alleen een strop voor het bedrijf maar ook voor al je collega’s die harder hebben moeten werken en hun bonus zagen slinken. Ik neem het mezelf ook kwalijk, van ja shit, waarom heb ik het dan niet gezien.”

Hoe zorg je dat nieuwe mensen snel mee kunnen komen?

“Door het inch programma leer je ook je eigen leiderschapsstijl kennen en hoeveel zogenaamde P en S je in je hebt. Ik kwam erachter dat ik meer P (power, de analytische, resultaatgerichte kant) dan S (social effectiveness, de zachte, verbindende kant) inbracht. Dus vandaar dat ik de zachte kant meer ben gaan ontwikkelen. Het is erg belangrijk om de resultaten in de gaten te houden, maar ook soms om dieper in te gaan op waarom sommige zaken niet werken en kritisch naar jezelf en je processen te kijken. Naast ondernemer moet je dus soms ook analist en psycholoog zijn.”

We hebben een topteam, maar vooral bij nieuwe mensen is het vaak nog even inkomen. Sinds kort gaan we daarom ook constructiever om met mensen die het moeilijk hebben. We helpen hen om hun doelen of persoonlijke verbetertargets beter neer te zetten: dit of dat loopt nog niet lekker, hoe kunnen we dit samen beter ontwikkelen? Dat leggen we deels bij diegene neer. Wat wil hij of zij daaraan doen? En anderhalve maand later, in het tweede gesprek evalueren we hoe dat is gegaan. Maar we moeten realistisch blijven, als er na drie gesprekken nog niets is verbeterd, moeten we ons afvragen of we bij elkaar passen.”

Hoe houd je de balans tussen je harde en zachte kant?

“Ik kan vrij direct zijn. Inmiddels weet ik dat niet iedereen dat heeft. Daar houd ik rekening mee. Dus in gesprekken focus ik me eerst op wat er wel goed gaat voordat we bespreken wat niet goed gaat. Ook ben ik me bewuster van de wensen en behoeften van het team en betrek hen meer in processen. Waar voor de ene collega een flexibele bonus goed werkt, werkt voor de andere een extra loonsverhoging. De een waardeert cadeautjes, de ander wil gewoon vaak horen dat het werk goed is.”

Jij hebt veel aan de tips en feedback van mede-ondernemers in het inch programma en in je eigen omgeving. Wat zijn dingen die jij graag meegeeft aan andere ondernemers?

“1. Zet je kernwaarden op papier en vorm je eigen persoonlijkheid om tot een bedrijf. Zo lijkt het geen werk, maar een organisch verlengstuk van jezelf. Kwantificeer je doelen en creëer hier een plan omheen. Bijvoorbeeld met een roadmap en milestoneplan. Zorg ervoor dat je je doelen blijft monitoren tijdens je wekelijkse of maandelijkse routine.

2. Wees bedacht op tunnelvisie. Een start-up is keihard werken, geef je team genoeg aandacht, blijf leuke dingen doen met het team, en spreek je waardering voor hen uit. Je teamsamenstelling is heel belangrijk en analyseer en optimaliseer dit ook regelmatig. Maar zorg ook goed voor jezelf als ondernemer en probeer jezelf niet over de kop te werken; jij bent voorlopig toch de belangrijkste schakel.

3. Wees niet bang. Om nee te zeggen tegen klanten, want er komt altijd wel iets op je pad wat beter bij je past. En zo kun je je eigen lijn en richting bewaken. Wees niet bang om samen te werken met anderen, be involved. Het is een nieuwe wereld waar communicatie, partnerships en open source steeds meer regel dan uitzondering zijn. En dus, wissel ervaringen uit met mede-ondernemers. Alles zelf doen en alles voor jezelf houden is echt passé.”

Groeit je bedrijf? Groet je team? Groeien je to-do lijsten en je stress?

Met BrownCow's inch by inch programma krijg je een bewezen framework voor focus, structuur en omzetgroei. In 12 maanden van je bedrijf een geoliede machine maken en van jezelf een betere ondernemer.

Geen quick fix, maar inch by inch jouw beste bedrijf bouwen.

Inch by inch biedt zowel praktijk als theorie, zowel gezelligheid als confrontatie, zowel inspiratie als transpiratie; kortom, met veel plezier keihard werken aan je bedrijf!

Melanie Bosveld

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly